Condohotel to nowy rodzaj inwestycji hotelowej, która stale zyskuje na popularności na polskim rynku nieruchomości hotelowych. Condohotele, aparthotele, inwestycje na wynajem – te różne inwestycje mimo odrębnych nazw łączy bez wątpienia jeden mianownik – wielu inwestorów , a zarazem właścicieli w jednym projekcie inwestycyjnym. Co warto wiedzieć o condo – główne zasady, podział zysków i odpowiedzialności…
Z pierwszej części artykułu dowiesz się…
- Czym jest model condohotel?
- Co jest faktycznie przedmiotem zakupu w modelu condohotel?
- Jak komercjalizować projekt, aby zwiększać zyski i atrakcyjność nieruchomości?
Condohotel – co to jest ?
Model condohotelu działa na polskim rynku nieruchomości hotelowych mniej więcej od 10 lat. Co do zasady – istotą inwestycji condo jest relacja na linii deweloper, nabywca condo (czyt. Apartamentu) – gość i operator hotelowy.
Co do zasady – condohotel mimo swojego rozwoju w ostatnim czasie nie doczekał się formalnej definicji. A stosowane nazewnictwo i standardy tego biznesu opierają się na sprawdzonych i akceptowanych przez nabywców ofertach i projektach. Gdyby jednak sięgnąć do podstaw… to z perspektywy wymagań formalnych obiekt condo – jest obiektem komercyjnym, który musi spełniać odpowiednie wymagania w zakresie kategoryzacji. W przypadku inwestycji, która jest w trakcie budowy lub planów budowy- obiekt condo może powstać na gruntach z przeznaczeniem na usługi turystyczne lub usługowe.
Czy zatem condohotel różni się czymś od typowego obiektu hotelowego? Z perspektywy najemcy apartamentu, czyli gościa? – niczym, bowiem większość obiektów szczególnie w kurortach górskich i nadmorskich wyposażonych jest również w dodatkowe powierzchnie wspólne i usługi im towarzyszące np. recepcja, parking, basen, część rekreacyjna SPA itp…
Condohotel – co jest przedmiotem oferty?
Nabywcy condo wiedzą, że w inwestycji typu condo nie kupuje się „metrów” (powierzchni lokalu, pokoju), ale udział w ogólnym biznesie, czyt. inwestycji. I o dziwo obecnie świadomość tego biznesu na tyle wzrosła, że coraz rzadziej nabywcy condo myślą o nich w kontekście posiadania apartamentu dla siebie, wyłącznie aby zapewnić sobie miejsce wypoczynku i pobytu w dowolnym czasie. W tym biznesie dominuje podejście bardziej pragmatyczne, nastawione na zyski i „potencjalne” zwroty w dłuższej perspektywie czasu.
Na przestrzeni ostatnich lat, czyli od kiedy inwestycje condo zadomowiły się na rynku polskim mogliśmy zaobserwować, że dla tego typu inwestycji powstały różne nazwy – condo i aparthotele… Mimo, iż z perspektywy najemcy lokalu / apartamentu, czyli gościa nie ma tu specjalnej różnicy, to jednak w przedmiocie inwestycji i dalszego zarządzania obiektem możemy zauważyć kilka zmian. Więcej o różnicach i cechach wspólnych dla condo i aparthoteli przeczytasz w tym artykule.
Condohotel – jak kalkulować zysk z inwestycji i zwiększyć atrakcyjność inwestycji?
Inwestorzy mają kilka możliwości. Po pierwsze rozpoznawalny brand i włączenie do globalnej sieci zawsze zwiększa atrakcyjność obiektu. I warto tu myśleć nie tylko o gościach hotelowych w Polsce, ale i z zagranicy, dla których nowy rynek jest zawsze obcy, a znajomość marki i jej standardów bardziej przekonuje do rezerwacji pobytu. Po drugie rozpoznawalny brand sprawia, że nasz obiekt spełnia wysokie standardy wyposażenia, jakości budynku. Jest zadbany i wpływa na zadowolenie gości, który do niego wracają i polecają go swoim znajomym. Po trzecie powyższe czynniki utrzymują lub też znaczącą zwiększają wartość wartość inwestycji – utrzymanie stałego obłożenia w obiekcie generuje coraz większe zyski dla właścicieli.
Myśląc o inwestycjach condo nie warto też pomijać kwestii lokalizacji. Zatem miasta, czy kurorty nad morzem lub w górach? Przeczytaj w kolejnym artykule…
Interesują Cię inwestycje w condohotele? Napisz do nas
Sprawdź również co w temacie condohoteli oferuje HIDA